Kluseczki kalafiorowe z kurkami i sosem śmietanowo-serowym

Galuszki, haluszki, szpecle albo po prostu kluseczki jajeczne. Nazywajcie je jak chcecie. Bez względu na nazwę są bardzo smaczne. Tym razem dodałam do nich zmiksowanego kalafiora i w połączeniu z sosem serowo kurkowym smakowały po prostu bosko! 

Wiosną kupiłam sobie na Orawie urządzenie do przecierania kluseczek. Co prawda mam takie specjalne, nakładane na garnek sitka, ale tarka z pojemniczkiem jest wygodniejsza w użyciu. Łatwo oprzeć ją o garnek i ścierać ciasto wprost do gorącej wody. Kilka chwil potem można już odcedzać kluski i podawać je na stół.
szpecle kalafiorowe, haluszki, kluseczki jajeczne, kalafior mrozony, poltino, mrozonki, kurki, pieprznik jadalny, sos smietanowo serowy, ser bursztyn

Pamiętacie o przeglądzie okresowym zawartości zamrażarki? Ja staram się żeby produkty mrożone nie leżały w niej długo, ale czasami po prostu o czymś zapomnę. Wczoraj właśnie taki przegląd zrobiłam i znalazłam pół paczki mrożonego kalafiora, o którym zupełnie zapomniałam. Takie znalezisko trzeba szybko wykorzystać bo już swoje przeleżało. Dobrze od czasu do czasu zdecydowanie przewietrzyć zamrażalnik i zrobić miejsce na świeże zapasy np. sezonowych warzyw, owoców czy grzybów.

Kluski z kalafiorem i kurkami w sosie śmietanowo serowym

czas przygotowania: 40 minut
składniki:
  • KLUSECZKI - 200 g mrożonego kalafiora Poltino
  • 20 g pora (biała część)
  • 150 ml mleka 
  • 200 g mąki pszennej luksusowej
  • 2 średnie jajka 
  • 1/3 łyżeczki soli
  • 1/3 łyżeczki startej gałki muszkatołowej

  • SOS - 200 g świeżych kurek
  • 1 łyżka masła
  • 50 g pora (jasnozielona część)
  • 50 ml białego wina (wytrawne, półwytrawne) albo wywaru jarzynowego
  • 150 ml  słodkiej śmietanki 12-30%
  • 3-4 łyżki drobno startego twardego sera, użyłam Bursztyna 
  • 2 łyżeczki świeżych listków tymianku 
  •  
  • ew. 150 g boczku wędzonego
  •  
  • do smaku - sól, świeżo mielony pieprz czarny 

kluski jajeczne, szpecle, haluszki, sos smietanowo kurkowy, poltino, kalafior mrozony, mrozonki, obiad, ser bursztyn
mrozony kalafior, poltino, mrozonki, hortino, krolestwo swiezosci, szpecle, galuszki kalafiorowe, kluski z kalafiorem

Jak zrobić kluseczki kalafiorowe?

Mrożonego kalafiora przesypałam do rondla, dodałam pora pokrojonego w plasterki, zalałam mlekiem i gotowałam na małym ogniu aż kalafior był zupełnie miękki, a mleko prawie całkiem się wygotowało. Odstawiłam do przestudzenia.

Do ugotowanego kalafiora wbiłam jajka i zblendowałam na gładki mus. Dosypałam mąkę, sól, gałkę muszkatołową i wymieszałam wszystko na gładkie, gęste ciasto. Ciasto przełożyłam do pojemniczka w urządzeniu do ścierania klusek umieszczonym na garnku z wrzącą, lekko osoloną wodą. Przetarłam kluseczki do garnka. Zagotowałam je i odcedziłam przelewając na sito.

galuszki, tarka do klusek, przecierak do szpecli, szpecle, kluski jajeczne z kalafiorem,

Jak zrobić sos serowy z kurkami?

Kurki dokładnie oczyściłam, opłukałam i osuszyłam. Małe zostawiłam w całości, większe porwałam na kawałki. Pora dokładnie oczyściłam, umyłam, pokroiłam w krążki. Twardy ser starłam na tarce o najdrobniejszych oczkach. Listki tymianku oderwałam od łodyżek.

sos kurkowy, kurki, pieprznik jadalny, grzyby, kureczki, kurki w sosie serowym

Na głębokiej patelni rozpuściłam masło. Wrzuciłam pora i kurki, smażyłam na małym ogniu przez 4-5 minut.  Wlałam wino, a po chwili dodałam także śmietankę. Gotowałam dosłownie 2 minuty. Dosypałam starty ser i gotowałam jeszcze chwilę, mieszając, aż się rozpuścił.

szpecle z kalafiorem, haluszki, kluseczki jajeczne, kluski jajeczno kalafiorowe, kalafior mrozony, poltino, mrozonki sos grzybowo serowy, grzyby, kurki, obiad

Jak podać kluseczki kalafiorowe z sosem serowo-kurkowym?

Ugotowane, odcedzone kluseczki przełożyłam na patelnię z sosem. Wymieszałam dokładnie żeby obtoczyć je w sosie. Doprawiłam do smaku pieprzem, odrobiną soli (ostrożnie, bo ser jest wyrazisty w smaku) i tymiankiem. Przełożyłam do miski. Wierzch posypałam jeszcze odrobiną startego sera i tymianku.

Kluski z kurkami i sosem serowym można posypać dodatkowo skwarkami ze zrumienionego boczku i tak też zrobiłam bo mąż bardzo lubi taki chrupiący akcent.

galuszki z kalafiorem i sosem serowym, sos smietanowo serowy, kalafior poltino, mrozonki, mrozone rozyczki kalafiora, kurki, pieprznik jadalny, szpecle, haluszki, kluseczki jajaczne

Do przygotowania potrawy można użyć świeżego kalafiora podzielonego na małe różyczki.

8 komentarzy:

  1. Brzmi interesująco..pysznie, z pewnością wypróbuję :) Pozdrawiam, Bożena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. są delikatne i pyszne! można je podać do mięsa z sosem, też pasują

      Usuń
  2. Świetny pomysł ! a to urządzenie do kluseczek rewelacja !! takie ładne,że aż zazdroszczę :)
    Bożena K.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo wygodne urządzonko i przydaje się często gdy ma się w domu takich kluskożerców jak mam ja :)

      Usuń
  3. Kobieto, jak Ty mnie inspirujesz! :) powtarzam się - ale cudowne przepisy nam tu prezentujesz :) dziękuję :)
    Ania

    OdpowiedzUsuń
  4. Sa pyszne ! potrawa zagosci na stale u nas

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo się cieszę - nam też smakują i będę je robić na pewno jeszcze wiele razy

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger