Lemon curd - muślinowy krem cytrynowy

Lemon curd czyli lekki, maślany i aksamitny krem cytrynowy jest świetnym dodatkiem do różnych wypieków i deserów. Lubię smarować nim świeżą chałkę czy bułeczki,  można przełożyć nim też kruche ciasteczka. Jest słodki i jednocześnie kwaśny. Jest przepyszny i uzależniający.

Dobrze mieć lemon curd go w słoiczku, w lodówce, i móc sięgnąć po niego w każdej chwili. Ale nie warto robić go z większej ilości składników - świeży, tylko schłodzony, jest najsmaczniejszy.

A do czego wykorzystałam lemon curd tym razem? Wyjaśnię tę zagadkę za kilka dni.

krem cytrynowy, krem maslany z cytryna, dodatek do deserow, krem do tortow, krem do ciasteczek, cytryny, deser


Najlepszy krem cytrynowy - lemon curd

czas przygotowania: 15 minut + czas studzenia
składniki:
  • 160 g zwykłego cukru 
  • 2 średnie jajka 
  • 2 żółtka ze średnich jajek
  • skórka otarta z 2 cytryn średniej wielkości
  • 80 ml soku z cytryn (sok z 2 cytryn średniej wielkości)
  • 80 g świeżego masła extra

lemon curd, krem maslany z cytryna, dodatek do deserow, krem do tortow, krem do ciasteczek, cytryny, deser

Jak zrobić lemon curd?

Cytryny wyszorowałam dokładnie szczoteczką pod gorącą, bieżącą wodą a następnie sparzyłam dwukrotnie. Z osuszonych owoców otarłam żółtą część skórki i wycisnęłam sok przelewając go przez sito żeby usunąć pestki.

Do stalowej miski wsypałam cukier. Wbiłam 2 całe jajka i 2 oddzielone żółtka. Rozmieszałam dokładnie rózgą. Dodałam skórkę i sok z cytryn oraz pokrojone na kawałki masło. Miskę postawiłam na niedużym garnku, w którym gotowała się woda. Dno miski nie może dotykać powierzchni wody.

krem cytrynowy, krem maslany z cytryna, dodatek do deserow, krem do tortow, krem do ciasteczek, cytryny, deser, kapiel wodna


Cały czas mieszałam masę w misce rózgą  i podgrzewałam aż krem widocznie zgęstniał i przybrał konsystencję budyniu. Zdjęłam naczynie z ognia a gorący krem przetarłam przez gęste sito do czystej miseczki żeby pozbyć się kłaczków z białka jajek. Dzięki temu będzie jeszcze bardziej gładki i aksamitny.

Krem przykryłam szczelnie folią spożywczą tak żeby dotykała powierzchni kremu - dzięki temu na powierzchni nie utworzy się skórka.

krem cytrynowy, krem maslany z cytryna, dodatek do deserow, krem do tortow, krem do ciasteczek, cytryny, deser


Po ostudzeniu krem jest gotowy do spożycia. Można nim smarować ciasteczka, przekładać biszkopt, używać do różnych deserów albo wyjadać łyżeczką prosto ze słoika. Gotowy krem można przechowywać w lodówce, w szczelnie zamkniętym słoiku, ok. 2 tygodni, ale na pewno tyle nie postoi.

Taki krem można też przyrządzić bezpośrednio w rondelku, ale gotowanie go w stalowej miseczce nad garnkiem z gorącą wodą daje mi pewność, że nic się nie przypali i nie przywrze do dna naczynia. 

lemon curd, krem cytrynowy, krem maslany z cytryna, dodatek do deserow, krem do tortow, krem do ciasteczek, cytryny, deser

7 komentarzy:

  1. Cos fajnego,podoba mi sie i juz wyobrazam sobie smak,poczekam co wymyslisz Iza i do czego go wykorzystasz,moze wtedy go zrobie na swieta😃
    Ps.najbardziej nie lubie scierac skorki z cytryny,temu sie ociagam z wyprobowaniem kremu
    Pozdrawiam
    Iwona J.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. taki krem można wykorzystać do mazurka, do przełożenia ciasteczek, przełożyć nim deser z owocami i bitą śmietaną, zjeść z bułeczką... a ścieranie skórki nie jest takie straszne!

      Usuń
    2. I do małych bazików! Kocham to połączenie słodko kwaśnego smaku

      Usuń
  2. Na pewno będą ciasteczka z kurczaczkami na święta :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a będą, ale kremu jeszcze zostało więc albo zjemy go tak po prostu, albo trafi do jakiegoś innego wypieku

      Usuń
  3. Przekładam tym torta bezowego.PYSZNY.Polecam.Korzystam zPani przepisów jestem zadowolona bardzo dziękuję.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger