Biała polewka. Zupa ziemniaczana na maślance

Rozpoczął się czas Wielkiego Postu i chociaż nie jestem osobą religijną to tradycyjnie w niektóre dni staram obywać się bez mięsa i jeść bardziej postne, proste potrawy. Takie jak dzisiejsza biała polewka. Jest lekko kwaskowa, zawiesista i zaskakująco smakowita. Jeśli nigdy jej nie próbowaliście to mocno zachęcam.   

Postne danie kojarzy mi się najbardziej z marynowanym śledziem, podanym z ziemniakami i sosem jogurtowym albo śmietanowym. To właśnie jadało się najczęściej w piątki u mojej Babci.

zupa ziemniaczana , kartoflanka maslankowa , na maślance , z maślanką , biała polewka , obiad , post , środa popielcowa , wielki post , dania postne , potrawy postne , bez mięsa , ziemniaki , z ziemniakami , maślanka , kuchnia polska , najlepsze przepisy , obiad na piątek


Kartoflanka na maślance z kminkiem

czas przygotowania: 20 minut
składniki na 2-3 porcje: 
  • 4-5 ziemniaków średniej wielkości 
  • 250 ml wody 
  • 250 ml kwaszonej maślanki 
  • kilka łyżeczek śmietany 12-18% 
  • 1 łyżeczka kminku w ziarnach
  • 1 płaska łyżeczka mąki pszennej
  • 3/4 łyżeczki soli

  • ew. do posypania - prażona cebulka
zupa ziemniaczana , kartoflanka maslankowa , na maślance , z maślanką , biała polewka , obiad , post , środa popielcowa , wielki post , dania postne , potrawy postne , bez mięsa , ziemniaki , z ziemniakami , maślanka , kuchnia polska , najlepsze przepisy , obiad na piątek
zupa ziemniaczana , kartoflanka maslankowa , na maślance , z maślanką , biała polewka , obiad , post , środa popielcowa , wielki post , dania postne , potrawy postne , bez mięsa , ziemniaki , z ziemniakami , maślanka , kuchnia polska , najlepsze przepisy , obiad na piątek

Jak zrobić białą polewkę na maślance?

Ziemniaki umyłam, obrałam i pokroiłam w kostkę. Mąkę najpierw rozmieszałam z kilkoma łyżeczkami maślanki a następnie połączyłam z resztą.

Garnek postawiłam na niedużym ogniu. Wsypałam na dno ziarenka kminku i prażyłam przez 3-4 minuty aż zaczęły ładnie pachnieć. Wtedy dorzuciłam ziemniaki i wlałam gorącą, osoloną wodę. Gotowałam pod przykryciem aż ziemniaki zmiękły.

Do miękkich ziemniaków dolałam maślankę i cały czas mieszając doprowadziłam zupę do wrzenia. Śmietanę zahartowałam kilkoma łyżkami gorącej zupy, wlałam do garnka. I gotowe bo to bardzo szybka do przygotowania zupa.

Białą polewkę podaję posypując prażoną cebulką, ale można np. posypać ją dowolną zieleniną.

Ja gotuje tę zupę razem z ziemniakami, ale można ziemniaki podać oddzielnie - ugotowane, upieczone albo usmażone. Wtedy maślankę miesza się z mąką i wodą, wlewa do podprażonego kminku i po zagotowaniu zaprawia nieco śmietaną.

zupa ziemniaczana , kartoflanka maslankowa , na maślance , z maślanką , biała polewka , obiad , post , środa popielcowa , wielki post , dania postne , potrawy postne , bez mięsa , ziemniaki , z ziemniakami , maślanka , kuchnia polska , najlepsze przepisy , obiad na piątek

12 komentarzy:

  1. Spróbuję ugotować tę polewkę, bo słyszałam o niej, ale nigdy nie jadłam. A dawniej post był naprawdę ścisły! Bez jajek, mleka, słodyczy, czyli bez przyjemności. Tak pościła babcia i mama. A mój smak obiadowy to też śledź marynowany a do niego postne ziemniaki: obrać, pokroić na cząstki, dorzucić surową cebulkę - półkrążki, posypać solą i czarnym pieprzem, wymieszać, wlać na dno nieco wody i parować pod pokrywką do miękkości (woda nie może wyparować cała, a pod koniec gotowania ma jej prawie nie być, choć zdarzyło się i lekko "przypalić" ziemniaczki:). Podawać - smacznego. Ula G.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Post o tej porze roku to też względy ekonomiczne - na przednówku było po prostu biednie

      Usuń
  2. Moja babcia z kolei w wodzie gotowała kilka krążków cebuli i na to wlewała maślanke z mąką. Podawała z ubitymi przesmazonymi ziemniakami z boczkiem i cebulką. Niezapomniany smak, którego nie mogę odtworzyć

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam wszelkiej maści kartoflanki, bardzo chętnie wypróbuję wersję maślankową!

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię takie rzeczy, zachęciłam się fotkami i opisem ,zgrabnie to wszystko wplecione -jutro biegne do sklepu po składniki i próbuję sama ! Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  5. Dla mnie jako wegetarianki taka zupka to urozmaicenie :-) no bo ile wegetariańskich zup można wymyśleć. Jest bardzo smaczna. Jak zwykle cos zmieniłam w Twoim przepisie Pyziu. Nie dodałam mąki bo u mnie w domu białej mąki po prostu nie uzywam. Bez mąki też wyszła pyszna. Bardzo dziekuję :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. przepis to tylko inspiracja, można zmieniać do woli :) cieszę się, że zupa smakuje

      Usuń
  6. Zupa genialna, mój smak wakacji na wsi. Wchodzi na stałe do mojej kuchni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. proste, pysznie danie, ale trochę niesłusznie zapomniane

      Usuń
  7. Właśnie przepisu na polewke szukałam, ponieważ jest to mój smak z dzieciństwa, kiedy to wyjeżdzałam na wakacje do babci.... kochana babcia :) wstawała raniutko i krzątała się przy kuchni gotujac właśnie polewkę. Wiesz Pyzo, wydaje mi się, że gotowała ją na kwaśnym mleku? dodawała śmietanę i nie było w niej ziemniaków. jedliśmy ją z chlebkiem posmarowanym świeżutkim masełkiem zrobionym oczywiście przez babcię :))
    Zabieram się za gotowanie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na kwaśnym mleku też można a ziemniaki... cóż, u mnie jadało się tak, ale można ziemniaki podać oddzielnie albo właśnie zjeść z chlebem :) jak kto lubi i jak ma ochotę :)

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger