Pyszne ciasta domowe. Szarlotka śmietankowa. Jabłecznik śmietankowy

Koniecznie musicie spróbować tej szarlotki! Koniec lata i nadchodząca jesień to właśnie czas na pieczenie szarlotek. Ta dzisiejsza jest bardzo delikatna, z dużą ilością jabłek zatopionych i zapieczonych w śmietankowej piance. Po prostu coś pysznego! Trochę przypomina jabłecznik z budyniem, ale jest zdecydowanie delikatniejsza i lżejsza.

Niestety nie powiem Wam jakich konkretnie jabłek użyłam do jej przygotowania. Jeśli ktoś zna się na odmianach tych owoców to może nazwie je po zobaczeniu zdjęcia. Ja je dostałam a nie umiem rozpoznać. Jabłka były twarde, dość słodko kwaskowe a miąższ miały zwarty i taki, który nie rozpada się szybko podczas obróbki cieplnej i takie właśnie jabłuszka będą do tego ciasta najlepsze.

Jeśli wolicie tradycyjne ciasta spróbujcie koniecznie najlepszej szarlotki domowej!

jabłecznik śmietankowy , jablka zapiekane pod śmietanką , ciasto , deser , moje wypieki , najlepsze przepisy , najsmaczniejsze dania , kuchnia domowa , smacznie i tanio , smaczna pyza
jabłecznik śmietankowy , jablka zapiekane pod śmietanką , ciasto , deser , moje wypieki , najlepsze przepisy , najsmaczniejsze dania , kuchnia domowa , smacznie i tanio , smaczna pyza

Pyszna szarlotka śmietankowa

czas przygotowania: ok. 30 minut + czas leżakowania ciasta + czas pieczenia
składniki: 
  • MASA JABŁKOWA - 1500-2000 g kwaśnych jabłek
  • sok z 1 małej cytryny
  • 50 g cukru zwykłego

  • CIASTO  - 150 g mąki pszennej krupczatki 
  • 200 g mąki pszennej luksusowej 
  • 2 szczypty soli
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 150 g zimnego masła
  • 50 g cukru pudru
  • 2 żółtka ze średnich jajek

  • POLEWA - 2 całe średnie jajka 
  • 1 białko
  • 80 g cukru pudru
  • 1 op. budyniu śmietankowego w proszku bez cukru, takie na 500 ml mleka
  • 300 ml śmietanki kremówki 30%
  • szczypta soli
  •  
  • 1 białko do posmarowania ciasta przed nałożeniem owoców 

jabłecznik śmietankowy , jablka zapiekane pod śmietanką , ciasto , deser , moje wypieki , najlepsze przepisy , najsmaczniejsze dania , kuchnia domowa , smacznie i tanio , smaczna pyza
jabłecznik śmietankowy , jablka zapiekane pod śmietanką , ciasto , deser , moje wypieki , najlepsze przepisy , najsmaczniejsze dania , kuchnia domowa , smacznie i tanio , smaczna pyza


jabłecznik śmietankowy , jablka zapiekane pod śmietanką , ciasto , deser , moje wypieki , najlepsze przepisy , najsmaczniejsze dania , kuchnia domowa , smacznie i tanio , smaczna pyza
jabłecznik śmietankowy , jablka zapiekane pod śmietanką , ciasto , deser , moje wypieki , najlepsze przepisy , najsmaczniejsze dania , kuchnia domowa , smacznie i tanio , smaczna pyza
jabłecznik śmietankowy , jablka zapiekane pod śmietanką , ciasto , deser , moje wypieki , najlepsze przepisy , najsmaczniejsze dania , kuchnia domowa , smacznie i tanio , smaczna pyza
jabłecznik śmietankowy , jablka zapiekane pod śmietanką , ciasto , deser , moje wypieki , najlepsze przepisy , najsmaczniejsze dania , kuchnia domowa , smacznie i tanio , smaczna pyza


Jak zrobić szarlotkę śmietankową? 

CIASTO - obie mąki przesiałam razem z cukrem. Dodałam sól, proszek do pieczenia i pokrojone na kawałki zimne masło. Roztarłam rękami aż nie było widać kawałków tłuszczu. Można siekać do uzyskania właściwej konsystencji, ale ja wolę rozetrzeć. Dodałam żółtka i zaczęłam zagniatać ciasto. Ponieważ nie bardzo chciało się połączyć dolałam nieco zimnej wody. Trzeba to robić na wyczucie bo ciasto nie może być mokre, ma się tylko zlepić. Uformowane w dysk zawinęłam w folię spożywczą i odłożyłam do lodówki na przynajmniej pół godziny.

MASA JABŁKOWA - jabłka obrałam ze skórki i usunęłam gniazda nasienne, pokroiłam na grube plastry a konkretnie na 16stki bo owoce były nieduże. Skropiłam je sokiem z cytryny i posypałam cukrem. Wymieszałam i odstawiłam. Użyłam dość słodko kwaskowych jabłek, niestety nie wiem jaka to była odmiana, ale powinny to być owoce których miąższ jest zwarty nie nie rozpada się szybko podczas obróbki cieplnej.

Schłodzonym ciastem wylepiłam dno formy o wymiarach 32x21cm wyłożonej papierem do pieczenia. Ciasto nakłułam gęsto widelcem. Piekłam ok. 12 minut w piekarniku nagrzanym do 220 st. C. Powinno się tylko zapiec i odrobinę zezłocić na brzegach.

Zapieczone, gorące ciasto posmarowałam dokładnie roztrzepanym białkiem co zapobiegnie jego rozmięknięciu później. Wyłożyłam osączone jabłka rozkładając je w miarę równą warstwą. Sok jaki pozostał w misce można wykorzystać do przygotowania napoju. Formę wstawiłam z powrotem do piekarnika, ale temperaturę zmniejszyłam do 160 st. C i piekłam ok. 30 minut.

POLEWA - 2 jajka i jedno pozostałe białko ubiłam z dodatkiem cukru pudru na puszystą kremową masę. Dodałam zimną słodką śmietankę i proszek budyniowy oraz szczyptę soli. Zmiksowałam ponownie.

Po 30stu minutach zapiekania ciasta z jabłkami wyjęłam je z piekarnika i zalałam śmietanowo-jajeczną masą. Jest dość rzadka, ale taka właśnie ma być - nie martwcie się. Blachę wstawiłam ponownie do piekarnika i piekłam dalej ok. 60 minut aż masa śmietankowa ścięła się i zrumieniła na wierzchu.

Po upieczeniu ostudziłam dobrze zanim pokroiłam bo ciasto jest delikatne.

jabłecznik śmietankowy , jablka zapiekane pod śmietanką , ciasto , deser , moje wypieki , najlepsze przepisy , najsmaczniejsze dania , kuchnia domowa , smacznie i tanio , smaczna pyza

8 komentarzy:

  1. Wygląda pysznie. Z chęcią porywam kawałek :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Super przepis muszę zrobić to ciasto.Mam trochę drzewek w ogrodzie ale tych jabłuszek nie rozpoznaję i sama jestem ciekawa co to za odmiana. Renata

    OdpowiedzUsuń
  3. Co za pyszności,mniammm... a nadmiar śliwek można tak wkomponować, jak myślisz? -Bożena.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kilka wrzucić między jabłka można, ale z samych śliwek raczej nie, raczej za mokre

      Usuń
  4. Iza wspaniała szarlotka, takiej śmietankowej jeszcze nie jadłam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Przepiękne ciasto! Jedno pytanko - czy przy tak długim czasie pieczenia (ponad 1,5 godziny) ciasto nie przypali się od spodu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój piekarnik grzeje równo a blaszka stała na środkowej półce i nic się nie przypaliło, temperatura pieczenia nie jest wysoka bo przez większość czasu to tylko 160 st.

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger